Foxy's Universe

Foxy's Universe

16 februari 2011

Var är pappa?

Pappa med mammas extra hår, som hon hade när hon hade tappat håret.

Jag går omkring hemma och letar. Det luktar pappa men jag kan inte hitta honom. Jag tittar på mamma med bedjansfulla ögon men det hjälper inte.
- Pappa är på sjukhuset, säger hon. Han kommer hem snart.

På kvällen går jag fram och luktar på hans plats i soffan. Men han sitter inte där som han brukar. Jag sätter mig intill hans plats och frågar mamma. Med min speciella röst som inte är ett "vov" utan något som mamma kallar ett hest gurglande.
- Var är pappa? frågar jag gurglande
- Han är inte här, lilla stumpan, svarar mamma. Hon är bra på att förstå mitt språk. Kom hit och sätt dig hos mig.
- Nej, jag sitter här och väntar, svarar jag.

Och där sitter jag. Och gurglar. Men ingen pappa kommer. Till slut lyssnar jag på mamma och går fram till henne och sätter mig. För att bli klappad och kliad.
- Stackars liten, säger hon. Men pappa kommer snart hem.

Jag är ändå inte riktigt säker.  Medan mamma tittar på en fånig film utan en enda hund i filmen går jag bort till ytterdörren. Och lägger mig på mattan och väntar. Utifall pappa ändå kanske kommer . . .

2 kommentarer:

  1. Säg till mamma att hon hyr Lassie åt dig! Eller Rin tin tin...Eller i värsta fall Marmaduke...Voff!!

    SvaraRadera